Maarten Biesheuvel en Johnny van Doorn


Wim Noordhoek en Johnny van Doorn

Wim Noordhoek was eindredacteur van het VPRO radioprogramma
Pandemonium waar zowel Maarten Biesheuvel als Johnny van Doorn
hun vaak nog niet gepubliceerde verhalen voorlazen.

Op zijn Avondlog vertelt Noordhoek:
Een keer haalde Maarten een prachtige grap uit met Johnny.
In Eik & Linde, jaren '80, begon hij een verhaal te vertellen over
een mooie zomeravond waarop een vader piano speelde bij
opengeslagen balkondeuren. De vader kreeg applaus uit de
buurtuintjes voor zijn recital. Hij trad aan de balustrade en nam
buigend het applaus in ontvangst. Johnny, die naast me zat,
luisterde met open mond. Stootte me aan, piepend:
'Maar dat is mijn verhaal! Die Bies vertelt mijn verhaal!'
Zeker, dat verhaal stond in Johnny's bundel 'Mijn kleine hersentjes'.
Even later richtte Maarten vanaf het podium rechtstreeks het woord
tot hem: 'Ja Johnny, maar het is ook een erg mooi verhaal.
Daarom heb ik het nog eens geschreven.'